Wikia

Kalkara zijn grote rechtopstaande monsters . Ze hebben kleine rode ogen en grote klauwen. Halt beschrijft ze als een soort kruising tussen beer en aap. Ze kunnen niet tegen vuur doordat ze hun vacht insmeren met een soort was. De was zorgt er eveneens voor dat ze een sterk pantser hebben.

In het eerste boek zaten Will en Halt achter twee Kalkara aan. Ze waren gestuurd door Morgarath, de heersen van de Bergen van Nacht en Ontij. Will en Halt moesten ze van Crowley, de commandant van de Grijze Jagers, doden. Maar het lukt ze niet alleen. Will moet van Halt hulp halen bij kasteel Redmond. Halt zou de Kalkara's opzoeken en vermoorden. Terwijl Will baron Arald en heer Roderick ophaalt in Redmond, wordt Halt gespot en verwond door een Kalkara, maar Halt wist hem te doden. Als Will aankomt met Arald en Roderick, vinden ze kapotte boog van Halt. Ze gaan met z'n drieën opzoek naar Halt en de overgebleven Kalkara. Uiteindelijk wordt heer Roderick verlamd, en baron Arald wordt verwond door de Kalkara. In het boek lees je hoe het met Will afloopt.