Wikia

De slag om de Heckingse Heide...Edit

Toen de jonge en onervaren koning Duncan nog maar net op de troon van Araluen zat, besloot Morgarath, Heerser van de Bergen van Nacht en Ontij al meteen om hem er af te stoten! Het duurde maanden tegen dat Morgarath en Duncan's plannen klaar waren en de twee strijdmachten tegenover elkaar konden gaan staan op de Heckingse Heide...

Van de slag in het algemeen is niet veel bekend. Wel over hoe Morgarath op een gegeven moment doorbrak in de rechterflank van Duncan's strijdmacht. Duncan was hopeloos geweest, met veel van hen gewond, en hij had bijna geen aanvoerders meer over. Tot hij Grijze Jager Halt opdracht gaf om de situatie te redden. 'Ik doe het wel!' had de Jager geantwoord. Minuten aan een stuk probeerde Halt de rechterflank terug op orde te krijgen. Uiteindelijk lukte het met de behulp van Daniel, een beste sergeant, die vroeger dienst deed in het leger van Noordam, een noordelijk leen in het land. Samen probeerden ze zoveel mogelijk Wargals tegen te houden, wat goed ging, totdat Halt een hevige klap tegen zijn hoofd kreeg. Hij was daar gesneuveld, als Daniel daar niet op dat moment was geweest. Al vechtend ging de jonge sergeant ten onder, maar, hij redde toch Halt's leven.

Halt besloot het echte verhaal, hetgeen hierboven vermeldt is, pas te vertellen aan Will als deze een Zilveren Eikenblad kreeg. Hij vertelde het hem in 'Boek 11: De Verloren Verhalen', waar het dan ook het eerste verhaal is in heel het boek.